سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درآمد رشته عمران

درآمد مهندس عمران

مهندسی عمران همیشه جزء رشته های پر متقاضی بوده است اما چرا؟ بیش از 90 درصد دوستانی که مدرک مهندسی عمران دارند، به قصد کسب درآمدهای قابل توجه وارد این رشته شده اند نه از روی علاقه و اشتیاق!

به همین دلیل اکثر آنها در آینده شغلی خود دچار مشکلات شدیدی می شوند که خودشان قبلا فکرشم نمی کردن!

بیکاری روز افزون، خوابیدن پروژه های عمرانی در نقاط مختلف کشور و هزاران مشکل دیگر باعث شده است که امروزه همه فکر کنند کهرشته مهندسی عمران اشباع شده و دیگر نمی توان از آن کسب شغل و درآمد کرد!

باید خدمتتون عرض کنم که کسانی که اینگونه فکر می کنند جزء همان 90% افرادی هستند که نه از روی علاقه بلکه فقط به دلیل موقعیت شغلی، اسم و رسم و درآمد زایی کلان وارد این رشته می شوند!

علاقه در رشته عمران

همه مهندسین عمران می دانند که برخی از مهندسان عمران به شدت به حرفه خود علاقه مند هستند و با هر شرایطی حاضر به همکاری و خدمت رسانی به پروژه های مختلف در شهرهای مختلف هستند، خیلی از این مهندسین زحمت کش و البته کاربلد در ابتدای دوران کاری خود درآمدهای آنچنانی ندارند ولی از اینکه در حرفه خود می توانند حرفی برای گفتن داشته باشن راضی هستند.

اگر از آنها درآمدشان را بپرسید معمولا به شما حرفی نمی زنن و همیشه خدا رو شکر می کنن که حداقل در حیطه تخصصی خود و رشته ای که به آن علاقه واقعی دارن در حال فعالیت هستند. شاید بخواهید بدانید که درآمدهای آنها چقدر است؟ به دور از هرگونه آمار و ارقام و با توجه به تجربیات و وضعیت کنونی بازار به آمار زیر می رسیم:

1- مهندس عمران – اجرا

مهندسین مجری که زحمت اجرای پروژه ها به دوش آنهاست و تعامل مستقیمی با جزء جزء پروژه دارند دارای درآمدهای مختلفی هستند که بازه آن با توجه به نوع شرکتی که در آن مشغول به خدمت هستند متفاوت است

مثلا مهندسان مجری که در شرکت های گرید 1 فعالیت می کنند دارای درآمد ماهیانه بین 2 تا 3 میلیون تومان هستند و اگر گرید شرکت متفاوت باشد این اعداد و ارقام هم کاهش می یابد ولی حداقل حقوق آنها 1 میلیون و 500 هزارتومان گزارش شده است.

2- مهندس عمران – ناظر

مسئولیت تمام و کمال درستی و صحت کارکرد المان های مختلف پروژه های عمرانی به دوش این مهندسین است و طبق تعرفه نظام مهندسی استان ها حقوق و مزایا دریافت می کنند.

حقوق آنها به طور میانگین بین 1 میلیون و 500 هزارتومان تا 2 میلیون تومان است! که بسته به نوع پروژه متفاوت می باشد و این امار به طور متوسط گزارش شده است.

3- مهندس مشاور – محاسب

مهندسین مشاور هم که وظیفه محاسبه و مشاوره پروژه ها را بر عهده دارند طبق تعرفه نظام مهندسی حق الزحمه خود را دریافت می کنند.

با توجه به متراژ پروژه متفاوت می شود.

ولی به طور معمول بین 1 تا 5 میلیون تومان است.

4- مترور ها

مترورها که تعداد آنها در ایران به شدت کم است درآمدهای خوبی دارند.

معمولا به دلیل جایگاهی که در پروژه ها دارن از احترام و پرستیژ کاری ارشمندی برخوردار هستند.

حقوق ماهیانه آنها حدود 2.5 تا 3.5 میلیون تومان است.

5- نقشه بردارها

یکی از زحمت کش ترین و حساس ترین حوزه های کاری مهندسی عمران همین نقشه برداری است.

آن ها مهارت و توانایی خاصی را باید داشته باشند.

شاید بگویید چه مهارتی؟

یه دوربین بر می داریم می ریم کارمون انجام می دیم دیگه؟!

اگر اینگونه فکر می کنید سخت در اشتباهید!

این حرفه سختی های زیادی داره و مهارت منحصر به فردی هم می خواهد!

اما در آمدهای آنها بین 3 تا 7 میلیون گزارش شده است.

بسته به نوع شرکت و نوع پروژه این رقم متفاوت است.

6- مهندسین آب و فاضلاب

این رشته به واقع یکی از رشته های نسبتا ساده در مهندسی عمران به حساب می آید.

درآمدهای مهندسین فعال در این حوزه هم بین 1 میلیون و دویست هزارتومن تا 2 میلیون و پونصد هزارتومن می باشد!

7- سرپرست کارگاه

سرپرستی کارگاه کار هر مهندسی نیست دوستان عزیز!

این سمت در پروژه های بزرگ بسیار استرس زا است.

در برخی از عملیات های پروژه مانند گودبرداری، تنش ها و فشارهای روانی شدیدی روی سرپرست کارگاه وارد می کند!

اما حقوق آنها به نسبت بهتر است و از 2 میلیون تا 10 میلیون تومن گزارش شده است!

8- مدیران پروژه

مدیران پروژه هم که ناظر بر فعالیت های کل کارگاه زیر مجموعه خود هستند.

آن ها وظایف و مسئولیت های سنگینی بر عهده دارند.

این مسئولیت ها باعث می شود بازه حقوق آنها بین 5 تا 12 میلیون تومن باشد.

نکات جالب درآمد مهندسی عمران

اما صحبت از درآمدهای برخی مهندسین عمران شد که چطوری این همه پول در میارن؟ نکات جالبی را خدمت شما عزیزان خواهیم گفت تا شاید از زاویه ای دیگر به این رشته نگاه کنید:

زد و بند و پارتی بازی های روز افزون در ارگان ها و مناقصات مختلف و همچنین سازمان نظام مهندسی استان ها، باعث شده تا عده ای خاص به دنبال کسب پروژه های بزرگ و سودآور باشند و از این راه به درامدهای کلانی می رسند.

درآمد هایی که شاید خیلی از مهندسین عمران تا آخر دوران حرفه ای کار خودشان نتوانند چنین درآمدهایی کسب کنند!

متاسفانه این یک واقعیت تلخ است که بیشتر این افراد نه همه آنها! از تخصص کافی و لازم هم برخوردار نیستند.

این افراد تنها با داشتن رابطه ها و لینک های قوی، پروژه های خوبی بر می دارند و به اکیپ زیر دست خود می سپارن تا پروژه انجام بشه!

تعامل مالی مناسب، روابط اجتماعی قوی، سبک پوشیدن لباس، صحبت کردن، همکاری با اکیپ زیر دست از نقاط قوت اکثر این مهندسین است.

درآمد مهندس عمران

خیلی از دوستان فکر می کنن که تنها تخصص علمی و تجربی ملاک عمل درامد زایی است.

اما رابطه بازی نیز در آن اثر دارد!!

چه بخواهید چه نخواهید باید در حرفه مهندسی عمران رابطه بازی های قوی داشته باشید و تخصص اینگونه مهندسین نیز در همین نوع برخورد و لینک زدن ها است. با یک گوشی تلفن و زد و بند های مناسب و به اصطلاح برد برد می توانند درامدهایی بدست بیارن که واقعا زندگی اونها رو متحول می کنه! اما آیا این کار برای همه مهندسین شدنیه؟؟

متاسفانه خیر!

این کار برای افرادی ممکن است که از قبل لینک های قوی داشتن و یا در خلال روند کسب تجربه در دوران حرفه ای خود به این گروه ها ملحق شده اند!

تجربه، تخصص، هوش، رابطه بازی، تواضع، خوش حسابی، اعتبار کاری خوب، تیم فنی قوی می تواند از اصلی ترین تخصص های لازم برای ورود به این عرصه باشد.